Personalhåndbok

27.10.2023

Personalhåndboken fungerer som et oppslagsverk for ansatte og bidrar til at medarbeiderne får den informasjonen de trenger. 


En personalhåndbok gir på en enkel måte de ansatte svar på spørsmål rundt plikter og rettigheter på arbeidsplassen. I stedet for til stadighet å måtte svare på spørsmål fra ansatte, kan du vise til den informasjonen som finnes i personalhåndboken. Den er med og sikrer en god personalpolitikk og at medarbeiderne blir behandlet likt og rettferdig.

Personalhåndboken er et såkalt levende dynamisk dokument som endres fortløpende etter den personalpolitikken som selskapet til enhver tid beslutter, samt være i henhold til endringer i lovverk og internt avtaleverk.

Må man ha personalhåndbok?

Nei, det er ingen formelle krav til at en bedrift må ha en personalhåndbok, men tilgjengelig kunnskap om rettigheter og plikter gjør det enklere for hver enkelt ansatt å opptre i henhold til virksomhetens ønsker.

Fordeler med å ha personalhåndbok:

  • Kilde til informasjon er samlet på ett sted
  • Bedriften unngå usaklig forskjellbehandling og konflikter
  • Både ledelse og ansatte sparer tid når man selv finner svar på spørsmål om arbeidsforhold.

En personalhåndbok bor fungere som et oppslagsverk der hver enkelt medarbeider kan finne informasjonen de ønsker. Personalhåndboken bør utfylle arbeidsavtalen og være tydelig på intern praksis i bedriften. Dette kan omhandle alt fra arbeidstid, overtid, fravær, lønn, ferie og feriepenger, pensjon, oppsigelse og alle andre interne ordninger.

Personalhåndbok bidrar til å bygge kultur, og skape en felles forståelse i bedriften. 

Angela Consulting kan bistå din bedrift med utforming av personalhåndbok.

Ta kontakt med oss i dag.

Våre kunder fokuserer på egen utvikling og verdiskapning. Vår rolle er å bidra til at de lykkes